2006-10-21

Wii

Känner bara att det till slut är dags för mig att prata av mig lite angående årets, enligt mig, största händelse inom teknik-, nöjes-, underhållnings- och spelvärlden.


Jag pratar förstås om Nintendos konsol med det väldigt uttrycksfulla namnet: Wii. För de som undgått detta faktum satsar Nintendo nu på att nå ut till icke-gamers, människor som vanligtvis aldrig skulle ta en spelkontroll i sin hand.
För kontroll är exakt vad allt handlar om på releasedagen den åttonde December. På den så kallade Wii-moten (en fyndig omskrivning av remote, för kontrollen ser precis ut som en ordinär tv-dosa) finns inte trettio nya knappar att hålla reda på utan det hela är en väldigt avskalad historia med ett styrkors och knapparna A, a, b, +, -, home och power. Men det är såklart inte de olika knapparna jag väntar på, utan kontrollens andra funktion. Rörelsekänsligheten. Wii-moten känner av om du rör den uppåt, neråt, framåt, bakåt, diagonalt eller åt vilket håll du nu kan komma tänkas röra den åt. Det innebär alltså att du kommer kunna använda den på en massa innovativa sätt. När man köper konsolen får man t ex med spelet Wii Sport, som använder sig av kontrollens funktion på diverse olika sätt. Den kan bli en golfklubba, en tennisracket eller användas till att kasta iväg ett bowlingklot.

Baseball-spelande i Wii sports

Jag kommer ihåg när jag för första gången läste om Wii. Det var för nästan två år sen nu, och jag satt på en bänk utanför IKEA's kassor och läste i ett nummer av Gamereactor. Det stod inte mycket, bara något om att Nintendo avslöjat att de arbetade med sin nya konsol, Revolution som den kallades då. Jag blev glad i hågen bara av det, även om jag antog att nästa generation mest skulle handla om att förbättra grafiken.
Sen fick jag en länk en dag, jag minns faktiskt inte av vem, där jag för första gången fick se Wii's kontroll in action. Jag var lyrisk, jag skickade runt filmen överallt och ropade på min pappa så han skulle komma och titta. Så här exalterad hade jag nog aldrig varit över någon konsol.

Jag är fortfarande lika förväntansfull. Och det finns några spel som jag speciellt ser fram emot:

Zelda - Twilight princess En självklar titel. Z-TP förespås bli det bästa spelet någonsin, och även om jag inte är något större fan av Zelda-serien (kanske mest för att jag inte spelat något annat än Windwaker genom mina dagar) så kan jag inte säga annat än att det ser ut att bli riktigt bra.

Animal Crossing Wii Det har inte sagts mycket om spelet än, och när det ska komma verkar också vara oklart. Men jag ser helt klart fram emot att springa runt och fiska och verkligen själv hålla i fiskespöt, och att använda wii-moten till att gräva upp fossiler ut marken. Jag hoppas också att det kommer bli lite lättare att besöka andras städer nu, för tidigare har det känts alldeles för omständigt.

Wii Sports Följer med konsolen vid köpet, så därför är det nog det första jag kommer spela. Och det verkar faktiskt riktigt underhållande. Golfspel har som ofast varit sömnpiller för mig, men nu kan det faktiskt bli intressant på riktigt.

WarioWare Smooth Moves Wario är tillbaka, som vanligt med mängder av minispel i bagaget. Tidspress blandat med smått sjuka spel med udda uppgifter bådar för rätt många skratt åt motspelarna.

Trauma Center - Second opinion Jag är jätteförtjust i TC till DS. Att leka kirurg och skära upp patienter är oväntat underhållande, och spelet är som gjort för att spelas på Wii.

Rayman Raving Rabbids Rayman-spelet som utvecklats speciellt för Wii verkar ha en underbar humor. Hur kan man inte vilja ha ett spel där minispelen har namn som Bunnies don't know how to use cows. Sen gillar jag verkligen kaninernas utseende.

Super Smash Bros. Brawl SSB är alltid roligt, särskilt som multiplayerspel. Och jag ser ingen anledning till att det inte skulle vara bra nu med. Att låta Mario och kompisarna gå lös på varandra med nävar och klor är bra underhållning.

Super Mario Galaxy Sist men inte minst. Mario är tillbaka i vad som ryktas ska bli den ordentliga uppföljaren till Super Mario 64. Mario springer nu runt på olika fantasifulla planeter, och det ser i alla fall väldigt inbjudande ut.

Ja, det är bara att fortsätta vänta. 48 dagar kvar...

2 kommentarer:

Unknown sa...

sååå... när blir det spelkväll i Gävle då? :P

Alexandra sa...

Anytime :D

Du får komma, om du vill ;)