2006-10-09

Sär skrivningar

Jag gillar inte alls när det förekommer särskrivningar i tidningar och dylikt. Eller, ska jag vara ärligt så gillar jag det ibland, men det är endast om det har något slags underhållningsvärde.
Till saken. I dagarna kom en ny amerikans komedi upp på biodukarna, i hemlandet kallat My super ex. Vilket ju i sig inte är fel på något sätt. Problemet uppkommer istället när vi får syn på den svenska affischen, eller den här annonsen på SF's hemsida:



Ni ser hur texten är placerad? Jo, precis som i den amerikanska versionen. Problemet är bara att man i landet med alla staterna så särskriver man saker, något man inte gör här. Men nu består alltså hela affischen av ett stort grammatiskt fel. Det hade fungerat fint med et litet, litet bindestreck. Men nej, de vill absolut att det ska stå Mitt super ex, vilket är helt inkorrekt.

Men okej, jag kan ha överseende med affishens skumma konstruktion. Nu till det som är som mest irriterande.

Tidningarna. Recensenterna.
Man tycker ju att människor i en sån bransch ska ha tillräckliga kunskaper i språket för att inse hur titeln borde vara. Men nej. I alla tidningar får jag stirra ner på recensioner av Mitt super ex. Det känns som ett hån. Någon borde hålla en kurs med Sveriges journalister.

Jag vet att det finns annat att irritera sig på och vara arg över. Men särskrivningar är min fiende, så är det bara.

En bravur till en skribent på GD som idag under sidan där de tipsar om dagens aktiviteter under en bild från filmen hade modet att gå emot filmaffischen och skrev att filmen Mitt super-ex idag går att se på filmstaden. Jag älskar dig!

1 kommentarer:

Unknown sa...

gosh I agree. inte bara det där. det finns särskrivningar och stavfel överallt. Okej, man kan skriva fel och råka särskriva ibland. Men tom jag som nörd som bara hänger på nätet rättar mina egna stavfel. borde inte mediamänniskorna göra detsamma? Det är de folk lär sig från. så det är juh inte så konstigt att svenska folket inte kan stava.

BAH! :P