2006-10-15

Gud, vad smal du är

Genom åren har jag fått en del kommentarer som "Åhh, hur kan du vara så smal?", "Jag önskar jag var lika smal som du" och "Hur kan du vara så smal utan att träna?". Så okej, här kommer min guide till hur ni ska få samma kroppsbyggnad som jag.

  1. Frukost kan du ju äta, några tekakor fungerar bra. Gör bara inte några matiga mackor med sallad och grejer. Lite kaviar fungerar bra. Sen juice till det. Du kan äta fil också, det här är ju ändå ditt enda ordentliga mål på dagen.
  2. När det gäller skolmat, ät den helst inte. Den är oftast bara äcklig, så det är lika bra att du inbillar dig att den är oätbar. Gör du det tillräckligt länge kommer du ha det så inpräntat i din hjärna att det absolut inte går att få i sig den.
  3. Middag. Ta för det första inte så mycket. Förstå sen att du ändå tagit för mycket, eftersom du förmodligen kommer få kvälvningar om du försöker äta den där maten som du redan innan bestämt dig för är otroligt vidrig.
  4. Finns det saker du tycker om - förät dig på dem tills bara tanken på dem gör dig lätt illamående.
  5. Efter ett tag kommer du inte behöva äta så mycket, eftersom dina hungersreflexer stängs av. Då blir det hela mycket lättare.
  6. De gånger du ändå blir hungrig: köp chips, ät en macka el. dyl.

Alltså, jag vet ju att folk som säger något sånt inte menar något negativt med det. Men folk borde kanske tänka efter ibland, och inse vad som kanske gör att folk är pinnsmala. Och nej, jag tränar inte förutom en danslektion i veckan. Men det är väl för guds skulle inget positivt, så jag vill liksom inte höra vilken "tur" jag har som kan hålla mig smal ändå. Jag väger bara några kilon mer än min fem år yngre lillebror, och han är en bra bit kortare än mig. Nej, jag har inte tur. Jag gör bara fel.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Jo.. visst gör du fel i ditt ätande, men du försöker trots allt göra någonting åt det. Men det är inte bara det. En del människor är bara smala. Jag har en kompis som äter precis som man skall, hon är jättejättesmal och kan verkligen inte gå upp vikt. Hon har tillochmed försökt äta som man ska SAMT äta en massa onyttigheter bara för att gå upp i vikt och slippa köpa kläder på H&M's barnavdelning. Hon är 26 i år.

Det jag försöker säga är att det är inte bara pga att man äter fel, det finns andra orsaker också. Du kanske är en sån människa som helt enkelt skall vara smal. Själv kan jag vara både smal och tjock och att jag ätit fel har gjort mig tjock istället.

Folk borde inse att människor är olika, det borde inte finnas någon norm, för varje människa är unik. Och du skall vara den du är, se ut som du gör. Så länge du är nöjd med det. Men det är så starkt av dig att du försöker äta rätt. Jag är fullkomligt medveten om hur svårt det är. Tänk på att detta kommer från någon som brukade äta ett mål varannan dag. och kunde gå i en vecka utan att äta någonting alls.

Stå på dig. Du är bäst axel :)

Alexandra sa...

Folk är olika ja, det är det folk verkar ha så svårt att förstå. Jag vet inte vad de vill att jag ska svara på sånna kommentarer. Att de väl visst är lika smala som jag? Känns dumt när båda vet att det inte är sant, och dessutom vill jag inte på något vis uppmuntra dem att bli det. Känns så dumt när man hör sånt bara.

Och ja, det känns lite som något släktdrag. Lillasyster är ännu tunnare än mig, och hon har inga som helst problem med maten.

Och tack för uppmuntran söt :)

Unknown sa...

Njah. jag vet väl inte vad de vill ha fram av det heller, egentligen. Men det är väl något av det här "Men du är också smal" som någon popularitetsgrej. pff.

I min familj så har vi båda generna. jag och min syster kan både bli tjocka och smala. Syster har alltid ätit rätt så det är därför hon är såpass smal som hon är. Men hon måste alltid se till att äta rätt. Mina bröder de är pinnsmala. Min storebror och hans sambo lever på snabbmat, cola, alkohol och red bull. Det är inte ofta de lagar riktig mat, men trots det så blir de aldrig större. Trots att de sitter vid sina datorer jämt. Jo jag tycker det är orättvist, att jag behöver kolla min vikt hela tiden. Men livet är orättvist (och nu har jag helt kommit bort från min poäng tror jag)

Iallafall, försök att ge svar som "ja det är jag" eller liknande, försök att inte bry dig. Eller om någon stor person säger så. så fråga då rätt ut "skulle du vilja att jag sa 'gud vad tjock du är!' ?"

Det kanske får de att fundera lite. Det är löjligt hur samhället blivit såhär egentligen. Det är så synd om oss överviktiga för vi mår så dåligt av att vi väger så himla mycket, att vi måste köpa kläder på avdelningen för stora kvinnor. Men inte en jävel tänker på att det är lika jobbigt för de som är smala, för smala alltså. Det är inte så kul att behöva handla barnkläder eller XXXXXXS, okej inte för att jag har den erfarenheten men I know some people :P

och nu blev det så långt. beh. hoppas det hjälper iaf :)

Alexandra sa...

Mm, det märks verkligen att det inte riktigt ses som ett problem av många. Jag kommer ihåg när jag var mindre, runt mellanstadiet sådär, då var jag rätt knubbig och så och tyckte det var så hemskt. Men sen gjorde jag något ryck i sexan och blev riktigt underviktig istället. Då har man plötsligt ingen rätt att inte vara nöjd, eftersom att man "ska" vara smal. Då ska man vara nöjd och glad över att man har sån "tur". Men ändå kommer jag ibland på mig ibland med att önska att jag kunde bli av med det lilla fett jag har runt midjan och på magen. Usch, man märker verkligen hur påverkad man ändå blir av allt runtomkring en.

Man borde sluta tänka så mycket, helt enkelt. Vi duger ju jättebra som vi är, båda två :) *gosa*

Unknown sa...

Jo. det vet jag många underviktiga som tänker och det är absolut pga samhället. För tänk bara på.. runt 1700-talet tror jag det var. Då skulle man vara tjock, för då hade man råd att äta sig mätt och mer därtill. Var man smal så var man fattig och man behövde arbeta.

Idag är det så att de nyttigare produkterna 'smal-produkterna' är dyrare. Man är lat om man är tjock, för då äter man mer snabbmat, man orkar inte träna. Det handlar om populäritet, inte för att man själv kanske tänker så att 'är jag smal så blir jag populär' men någonstans i vårt undermedvetna finns den tanken, och den behöver definitivt bantas bort.

Se på skådespelare och sångare. De är smala och snygga, spelar ingen roll om de har bullimi eller anorexia, svälter ihjäl sig. Allt för att vara snygg. Se på E-type. tjejen som dansade i hans videor för flera år sen var smal och snygg, men hon hade ingen sångröst. Det var en tjock kvinna som sjöng, men hon var för ful, pga att hon var tjock, för att visas i musikvideorna.

Vi påverkas av allt sånt, trots att vi inte vill. För man kan inte undkomma samhället när man lever mitt ibland det.

Jo man skall vara nöjd över sig själv, man duger absolut som man är. Men du skulle inte må dåligt av att gå upp, och jag skulle inte må dåligt av att gå ner. Faktum är att jag behöver gå ner, pga min rygg och mina knän. Men det är en annan femma, hade det inte varit för det så had ejag itne brytt mig, för egentligen trivs jag med den jag är. Och det är viktigast.

Du borde också trivas med den du är. Försök strunta i andras kommentarer (eller ge tillbaka med "åh jag skulle vilja vara lika tjock som du." "hur kan du vara så tjock trots att du tränar?" så får de känna på hur det känns :P). Men framför allt strunta i din familj, för det är väl trots allt där skon klämmer egentligen?

De borde inte bry sig egentligen, inte mer än att du är den underbara människa du faktiskt är. Du har gjort felsteg i ditt liv, men hey vem fan har inte gjort det? Det viktigaste för dig, tror jag, är att börja tro på dig själv och faktiskt tycka att du duger precis som du är. och vill du ändra på något hos dig själv ska det vara för att DU vill det, inte någon annan.

Jag bryr mig inte om hur du ser ut, om du är smal eller tjock. Jag bryr mig bara om hur du är. Du skall veta att jag är väldigt selektiv när det gäller vänner. Jag har svårt att anförtro mig åt folk och jag skulle inte säga det om jag inte tyckte det. Men du är min vän, vad du än gör. :P

Unknown sa...

bunny the frank: Jag förstår ärligt talat inte hur du kan sitta och säga att du förstår och samtidigt säga att du är så avundsjuk på att hon är smal? Du verkar inte ha förstått resonemanget. Det är inte så att man vill ha det man inte vill ha. Man vill må bra bara. och om man själv tycker att man är tjock eller smal så vill man inte att NÅGON säger liknande saker som "Jo jag vill vara lika smal som dig." Det är som att någon skulle säga till mig "Jo jag vill vara lika tjock som dig." Yeah right skulle jag tycke, vem VILL vara det? Nej ingen vill vara överviktig, ingen vill vara underviktig. beh.