2006-09-24

Spel som dödar

Angående den här händelsen som utspelade sig i veckan, där en kille med en GTA-tatuering togs av polisen efter diverse bilstölder, tänkte jag att jag skulle lägga ut mitt tal till Svenska B om tv-spel och huruvida de påverkar människor eller inte. När det gäller just den här killen så ser jag det som ett av de mer extrema fall som ger spel lite dåligt rykte, även om jag skrattade lite när jag läste artikeln. Här kommer i alla fall talet:

Påverkas vi av spelen?

Allt oftare nu för tiden vill media fånga din uppmärksamhet med rubriker som: ”Tv-spelen som förstör dina barn!” och ”Dataspelen dödade ung man!”.
Många, särskilt äldre människor och föräldrar, verkar svälja de här texterna med hull och hår, men jag skulle vilja ge lite distans till vad tidningarna skriver och förklara vilka brister jag ser i alla artiklar i den här stilen.

För det första: alla myter om att tv-spel ska ha tagit människors liv. DN skrev så här den 21 februari 2003: ”Det senaste året har flera spelöverdoser med dödlig utgång uppmärksammats. I oktober kollapsade en 27-årig man efter 32 timmars oavbrutet spelande på ett IT-kafé i Fengyan. Hans vänner hittade honom på toaletten med fradga runt munnen och näsblod. Bara tio dagar tidigare dog en sydkoreansk 24-åring efter att spelat oavbrutet i hela 86 timmar på ett IT-kafé”.
Artiklar som denna anser tidningarna ofta ska vara skäl till att du ska hålla strikt kontroll över dina barn så fort de spelar tv- eller datorspel. Men om vi kollar lite närmare på texten ser man ju rätt tydligt att det här inte är något som pågår i var spelares rum en vanlig dag. 86 timmar innebär ungefär 3,6 dagar. Vilken aktivitet som helst skulle vara skadlig efter så långt utförande, så det kan inte skyllas på tv-spelen. Samma sak skulle kunna hända med vilken annan hobby som helst som utövas för intensivt. Faran i det här faller är att utövaren inte vet sina gränser, och har inte med själva spelen i sig att göra.

Nästa sak som ofta tas upp är hälsoaspekten. Barnen blir sittande inne och är inte ute och leker i samma utsträckning som förr och vi blir allt tjockare. Självklart så finns det en självklar koppling mellan tv-spel och tv:s inflytande över det här och det är såklart inte bra, särskilt när det gäller unga människor.
Men om man tänker efter… hur många stillasittande aktiviteter finns det egentligen? Man kan läsa, teckna, spela piano eller schack och en massa andra saker där man inte rör sig nämnvärt. Varför har inte media förfasat sig över att barn och ungdomar sitter inne och läser och får försämrad kondition? Det måste ju ändå vara en rätt stor del av befolkningen som ägnar sig åt det. Problemet är väl att tv-spel är ett relativt nytt fenomen, och nya saker skrämmer ofta folk. Men det är faktiskt med spel som med allt annat. Det handlar bara om att använda det i måttliga mängder. Så länge man kan ta ansvar för sig själv ska det inte vara något problem.

Och så den sista och mest omdiskuterade frågan i debatten. Påverkar spelvåldet människan? Jag läste för ett tag sen en artikel om en kille som hävdade just det, spel är skadligt och gör oss våldsamma. Men en bit fram i artikeln fick man reda på något som jag tyckte var lite roligt. Killen hade aldrig spelat ett spel. Han säger dock att han studerat sexuella övergrepp väldigt mycket utan att för den sakens skull blivit utsatt eller utsatt någon för detta. Men kan den här liknelsen verkligen göras? Själv tycker jag det är för skiljda saker för att ens jämföras. Om han nu vill forska i ämnet, kan han inte offra sig så pass att han en gång sätter sig ner och testar ett spel för att se hur han själv reagerar på det? Jag tror ingen dött av en endaste spelomgång. Kanske är han rentav rädd för att det ska vara kul?

Nej, jag tror inte att man påverkas nämnvärt av spelvåld. I så fall tycker jag att film borde vara värre i den aspekten, eftersom det känns mer som taget ur verkligheten. Men hur många nuförtiden har inte sett film innehållande våld? Och hur många som sett en actionfilm eller spelat ett spel går ut och skjuter någon direkt därefter? Jag tror inte antalet är stort.
I de fallen där man kopplat spelen som orsak till någons våldsamma beteende tror jag att det antingen handlar om att man tar det som en lösning i brist på annat, alternativt så har inte personen i fråga mått särskilt bra från början. Jag är väldigt tveksam till att enbart spel kan få någon att gå ut och döda. Hur många unga mördare skulle vi inte ha innanför våra gränser då?

Med det här vill jag inte säga att jag tycker att det är helt okej att sitta uppe och spela hela dygn i rad, eller att skippa måltider till förmån för spelandet. Någon gräns måste man ju ha.
Och visst tycker jag att barn borde vara ute och leka mer, istället för att sitta inne framför tv:n hela dagarna, något annat vore ju konstigt. Det enda jag vill åstadkomma med det här är att kanske lyckas övertyga någon om att inte tro på allt som olika medier vill trycka in i dig. Som ni förstår så ger jag inte mycket för deras infallsvinklar. Tv-spelen i sig skapar inga mördare och spelen är inte det som skadar våran hälsa, utan det är vi själv .
Och forskarna som så otroligt gärna vill få det till att spel dödar skulle väl ändå kunna ägna sin tid åt viktigare forskning som faktiskt kan hjälpa oss att lösa riktiga problem?

2 kommentarer:

Anonym sa...

apbra tal, verkligen.

man får juh fram sånt man vill. Jag menar ifall jag från början tror att Britney Spears musik är skadligt (det är det iaf för mina öron :P) så kan jag leta upp hur många människor som lyssnar på hennes musik samt begår våldsbrott och jag är övertygad om att jag då skulle kunna dra slutsatsen av att sådan musik är FARLIG. och så kan hon hängas ut i media osv osv. Vill man så går det. skrämseltaktik :P

Alexandra sa...

Precis så! Min poäng nådde fram :D