2006-09-17

Röstningsdags

Mitt resultat i ett av alla de valtest som finns just nu

Vill dagen till ära citera något Lars Ohly sa under sludebatten i SVT angående vårdnadsbidrag och att högern klagar på att de röd/gröna inte är överens:

"Han (Reinfeldt) sa att "ni är ju inte överens och vi är överens" och ja, det är sant. Ni är överens om en dålig politik som tvingar kvinnor tillbaka till hemmet. En röst på Fp, en röst på Göran Hägglunds förslag om ett bidrag för 'vård av frisk man i hemmet'. Så var det inte förut, vi hade en möjlighet att se skillnader inom borgerligheten. Det fanns tom något som kunde kallas en borgerlig vänster. Det finns inte längre, det finns ett högerparti.

Jag avskyr att vi ska ställa upp två alternativ i valet. Vi ställer upp sju alternativ och på vår sida är vi tre."

Det var det sista stycket jag mest ville åt. Jag tycker det är jättetråkigt att de borgerliga aldrig visar sina skillnader längre, och därmed ger landet färre alternativ.

Angående vad jag sa förr, om Folkpartiets affisher. Jo, jag pratar såklart om de som skriker ut: "Fler läxor!" "Tidigare betyg!" och "Inför ordningsbetyg".
Fp vill alltså att eleverna som redan har det jobbigt ska behöva jobba ännu mer på hemmaplan, få mer press på sig tidigare i livet och inte kunna framföra sina åsikter inför lärarna av rädsla för att de ska få dåliga omdömmen i ordningsbetygen. Är det en sån skola vi vill ha? Det känns väldigt uråldrat och förlegat om ni frågar mig. Skolan ska inte längre handla om att lära sig för att man vill, utan istället om att blir tvingad till att få in så mycket som möjligt i huvudet tills man inte har någon ork kvar. Och några egna åsikter har man inte längre rätt till.
Det är korkat, rent ut sagt.

Idag blir det för mig en röst på samma färg som min blogg går i. För att vara mer exakt på Vänsterpartiet. Men jag är otroligt rädd för att många kommer göra det rakt motsatta, och det skrämmer mig. Jag hoppas i alla fall att några stycken högerväljare tar sitt förnuft till fånga innan de går till valurnorna.

0 kommentarer: