2006-08-19

Nostalgimusik #1

Okej, tänkte börja med ett lite återinkommande inslag här. Eller ja, återkommande de närmaste veckorna åtminstone. Min fina Jens of Sweden-mp3 har efter lite mer än två år till slut gett upp och går inte ens att starta. Så i väntan på min födelsedag och förhoppningsvis en iPod använder jag en annan trotjänare: min gamla Sony walkman. Batteriluckan är borta, men det går rätt bra ändå. Problemet är bara att jag inte har köpt skivor på år och dag och inte orkar bränna nya. Därför så har jag tagit fram en massa gamla skivor ur min samling och kollat upp vad jag egentligen lyssnade på förr i tiden. Resultatet är mestadels pinsamt, men det är ju en hel del nostalgi i det i alla fall. Så jag tänkte skriftligt försöka få ner lite om de här skivorna, och försöka förstå hur jag egentligen tänkte. Så, here it goes:

#1 - Namnlös bränd skiva

Tillstånd: Lite repig, de första låtarna ville inte spelas i cd-freestylen. Datorn tog dem dock, trots lite hack.

Tidsperiod: Pinsamt nog tror jag att den här skivan är från sommaren innan jag skulle börja åttan, alltså 2001... var det fortfarande så här illa då? Jag som trodde jag mest lyssnade på Nirvana och Kent då, men jag blandade det kanske med den här... musiken?

Låtlista:
Atomic Kitten - Follow me
Tusen Bitar - Björn Afzelius
Angela Via - I don't care
Camilla Brinck - Heaven
Destiny's Child - Dance with me
Destinys Child - Survivor
Destinys Child - Brown eyes
Atomic Kitten - Eternal flame
Eva och Adam OST - Jag vill vara din Margareta
Fattaru - Första femman
Markoolio/The Boppers - Rocka på
Peaches - Rosa helikopter
Whitney Houston - I will allways love you

Låtar jag fortfarande kan tänka mig att lyssna på, och inte bara pga nostalgivärdet, är nog: Tusen bitar, Heaven, Eternal flame (fast där har vi ju ett bättre orginal) och I will always love you. Inte för att alla de är höjdarlåtar, men vill man ha något väldigt lättsmält så slinker det ju ner. Och Whitney Houston's tolkning av I will allways love you är ju väldigt vacker.
Något som jag inte förstår mig på här är varför jag inte blandat om i låtarna, ville jag så gärna ha tre låtar av samma artist på rad? Märkligt i så fall.

Nostalgivärde: ¤¤¤¤¤
Nutida lyssningsvärde: ¤¤¤¤¤

¤¤¤¤¤ - . . .
¤¤¤¤¤ - Ta bort den, ta bort den!
¤¤¤¤¤ - Eh, njaa...
¤¤¤¤¤ - Mjo
¤¤¤¤¤ - Yey, bra
¤¤¤¤¤ - Wow!

0 kommentarer: