2008-01-19

Året som gick

Lite såhär efter alla andra börjar jag tänka igenom mitt 2007. Det var, på sätt och vis, det mest spektakulära året i mitt liv. Jag lärde mig åtminstone mycket.

Snabb sumering

Januari
Skolstart. Dags att börja repa Klassfiende. Roligt, även om jag är väldigt negativt inställd till min roll. Tror jag sökte till scenskolan i Malmö den här månaden. Kom som väntat inte in.

Februari
Fortsatt repetition av både Klassfiende och Kärlek och Korsetter. Minns inte så mycket mer, vilket känns lite skrämmande. Börjar gilla min roll i pjäsen.

Mars
Premiär av Kärlek och Korsetter. Det hela går bra, även om det kunde gått bättre. Föreställningar två ggr i veckan resten av månaden. Åkte också till Tenerife en vecka med pappa och resten av familjen på den sidan. Njuter av sol och vila.

April
Repar mer klassfiende. Resten av månaden? No idea. Förmodligen prov och inlämningsuppgifter - bara två månader kvar på gymnasiet!

Maj
Förhållandet med M knakar i fogarna. Mår rätt kasst över saken. Premiär av Klassfiende. Det går bra, även om min hand blir lite söndersliten av motspelares klocka. Börjar samtidigt jobba på Furuviks Camping där jag ska vara över sommaren.

Juni
Lämnar M. Det vanliga slutpåettförhållande-tjafset. Mindre roligt.
Studentbal! Väldigt roligt. Studenten - mycket roligt! Visslar väldigt lågt i pipan när vi åker runt i flashig bil.
Åker på IRL-träff med L7. Träffar Niklas som jag pratat mycket med sen över ett år tillbaka, och väldigt mycket de senaste månaderna. Niklas visar sig vara trevlig, vilket leder till en del mun-mot-mun-aktiviteter.
Åker till Gotland på cykelsemester med Madde och Linnea - skoj! Jag trodde aldrig jag skulle kunna cykla mer än en mil åt gången. Fast solen lös med sin frånvaro (haha).
Firar midsommar, jobbar en hel del.
Åker till Niklas i slutet av månaden, vilket går över förväntan. Får bekräftat att det hela är seriöst från båda sidor. Mysigt!

Juli
Åkte hem igen.
Tog bort ett födelsemärke, läkaren på privatkliniken såg sur ut när han insåg att jag inte behövde betala.
Blir antagen till Lunds Universitet - Öst- och Sydöstasienkunskap - japanska.
Niklas hälsar på och får hänga med min familj när jag är på jobbet. Det går som tur är bra!
Letar febrilt boende. Hatar tanken på studentkorridor.

Augusti
Får tag på boende i studentkorridor. Surar över tanken.
Countryfestival i furuvik = massa cowboys på jobbet. Roligaste jobbveckan!
Tar farväl av Gävle-kompisar och far söderut med första stoppet hos Niklas.
Lämnar Niklas och åker till mitt blivande hem.

September
Upptäcker att jag trivs jättebra med korridorslivet.
Första dagen i skolan - pratar med någon tjej som ska läsa kinesiska och killen bredvid henne som jag tror hette Jack eller nått.
Går några dagar till i skolan och konfirmerar att killen faktiskt hette Jack. Träffar också ett helt gäng med andra roliga människor. Börjar känna mig riktigt hemma!
Både mor och far kommer till Lund med mina saker, börjar få lite ordning på rummet.
Lär mig betala räkningar.

Oktober
Ninja-Piratsittning. Hija!
Köper mitt älskade Pop'n-spel med kontroll.
Hälsar på i Gävle. Madde och Linnea pratar mycket om London. Jag tänker bara att jag också skulle velat åka till London. Provar glammig silverglitterklänning.

November
Klipper av mitt hår. Blir jättenöjd.
Går med i studentteatern, blir värvad till ett projekt jag inte vet något om. Spännande!
Börjar leka med scrapbooking.

December
Niklas flyttar in, fast inte officiellt eftersom man bara får bo en per rum. Men han måste ändå ha nytt jobb, så varför inte hitta det i Lund? Båda har tröttnat på att åka tåg varje helg.
Börjar repa okänt projekt som visar sig vara pjäsen Odeli. Jättetrevliga människor och jättespännande pjäs. Här ska skådespelas!
Åker hem över julen. Firar jul. Träffar folk, skoj!

Okej, det blev inte en såå kort sumering. Men det var, hursomhelst, ett lyckat år måste jag säga. Fick börja ta hand om mig själv, vilket jag verkligen behövde, och kastades in i det riktiga livet. Riktigt spännande. Fast 2008 ska såklart bli bättre. Men blir det lika bra blir jag nog nöjd ändå.

Mål för 2008
  • Åka utomlands. Norden räknas inte.

  • Skaffa mig en ny dator. Gärna en MacBook Air.

  • Skaffa mig (och Niklas) en snygg, snajdig lägenhet.

  • Skaffa mig ett jobb.

  • Komma in på en teaterutbildning / Göra ett framsteg i karriären på annat sätt.

  • Bli lite hälsosammare (= motionera).

  • Se till att inte alltid kräva så mycket av mig själv (= tycka att det är okej att inte få högsta betyg).

Det känns som en vettig lista, jag ska nog klara av det där. Heja mig!

0 kommentarer: