2006-11-08

Karaoke a' la Sony

Jag hade trånat efter det här i evigheter. Stått och dreglat över låtlistor och mikrofoner sen den första varianten av spelet kom. Och till slut kunde jag inte stå emot längre. Visst har jag redan provat på Donkey Konga och Guitar Hero, och älskat båda två, men det här kändes ändå som något annat, lite mer speciellt.

Och till slut står jag där med en mikrofon i handen, och i min PS2:a snurrar spelet som till och med fått in lite tjejer på GAME och EB, Singstar. Jag föll efter många om och men för versionen Rocks. Inte för att karaoke i sig inte är något nytt, men när man plötsligt får poäng så blir det faktiskt (i alla fall med mina tävlingsinstinkter) lite roligare än vanligt. För att inte säga mycket.

Man ser hur introt börjar ta slut, första raden text närmar sig. Man sväljer några gånger för att få bort torrheten i munnen, man vill ju sjunga lite snyggt inför kompisarna. Och så tar man de första trevande tonerna.

Tre låtar senare står man och skrålar för full hals utan en tanke på hur det låter. Man skuttar runt lite till musiken och skrålar för full hals med i 'Woohoo'-et i Blurs Song 2. För det är den effekten Singstar har på folk, man släpper hämningarna och vågar vara lite tokig och sjunga toner man egentligen inte klarar av. Kosta vad det kosta vill!

Extra kul bli rdet förstås om man har en Eyetoy-kamera att plugga in. Då får man vissa delar av framträdandet inspelat och kan efter låtens slut se vad man åstakommit. Hemskt, men otroligt roligt. Annars finns förstås valet att bara lyssna igenom låten, med sig själv son leadsinger.

Och ärligt talat, vem vill inte ta chansen att få leka lite rockstjärna annat än hemma framför spegeln?

0 kommentarer: