2008-02-16

Tjejspel

Jag satt och funderade över det här med "tjejspel". Vilket dvs oftast anses vara The Sims, Singstar,8bits-Mario, och lite annat smått och gott.
Sambon brukar klaga på att jag jämt tjatar på om att tjejer ofta bara spelar vissa typer av spel när jag själv spelar så typiskt tjejiga spel. Och det är sant, mina favoritspel är som oftast musikspel, the sims och färgglada japanska pastellfärgade grejer. Vad har jag att säga till om då? Jag klagar på att tjejer spelar typiska tjejspel och sen gör jag det själv.

Men det finns en skillnad. De flesta tjejer som gillar The Sims har från början testat det hos någon kompis och fastnat. Sen sitter de och nöter i timmar utan att ha en tanke på att andra spel kanske också kan vara kul. Samma sak med Singstar. Vissa sjunger hej vilt på partaj, men för det så tänker de inte testa Burnout, möjligtvis Guitar Hero. Tjejer är oftast inte uppväxta med tv-spel på samma sätt som killar, det är oftast deras bröder som får spel i födelsedagspresent av föräldrar som ser det som lite grabbigt. Därför har de av förklarliga själv inte hunnit testat på särskilt många genres tidigare och i vissa fall förkastat tv-spel helt. När de sedan testar något de tycker är lite kul, t ex Sims, så nöjer de sig med det. Det här är ju också väldigt lättilgängliga spel, och det är ofta sådana som blir det första man testar och lär sig tycka om.



Jag hade turen att ha en pappa som tänkte att hans två tjejer kanske skulle ha lite spelkonsoler, och har därmed hunnit med att spela både lite ditt och datt sen jag var liten. Jag har suttit och nötit CoD4 här hemma och gillat det, jag har springit runt i Half Life, funderat över Grim Fandango och wroomat runt i div bilspel. Och jag har tyckt om det.Men förr eller senare har jag ramlat tillbaka till dansmattor och sångspel. Efter ett tag vill jag rulla runt en katamari i en käck och färgglad värld eller inreda några rum i The Sims 2.

Och det handlar ju inte på något vis om att jag är tjej. Snarare handlar det om att jag gillar att sjunga och hålla takten, att jag även IRL älskar att inreda och att jag älskar färger och glad musik. Det är inte någon biologisk grej inuti mig som säger åt mig att jag ska tycka om det här, jag har bara letat runt och upptäckt vad jag gillar.

Det finns inget som heter tjejspel, det handlar i grunden om smak och ibland om ovetskap. Många tjejer föredrar FPS eller MMO, och jag tror inte det är något fel på deras gener.

1 kommentarer:

Anonym sa...

WORD!