2006-07-30

Donnie Darko och lite flash

Några fler tankar såhär under nattetid.

Igår (eller egentligen förrgår, med tanke på tiden) såg jag efter många om och men filmen Donnie Darko tillsammans med Linnea. Det var minst sagt en upplevelse. Faktum är att jag är lite rädd för att skriva om den, med tanke på att jag sitter i ett tomt mörkt hus helt ensam, men det får gå ändå.
Den här filmen var något av det mest skrämmande jag någonsin sett. I en tid nu har jag försökt se skräckfilm efter skräckfilm för att se om jag blir rädd, men ingen har hittills påverkat mig nämnvärt. Och missförstå mig inte, med det har menar jag alltså inte att jag klassar Donnie som en skräckfilm. Däremot gav den mig kalla kårar, gåshud och förhöjd puls. Donnie tar upp saker jag tänkt på och som skrämmer mig när jag själv spekulerar om dem. Att sedan höra hans version av samma sorts tankar gör att jag kryper ihop lite där i soffan, och för en stund önskar att jag såg något annat. Det är ensamheten, döden, framtiden och det förflutna. Vad är meningen med allt? Donnie Darko tar upp alla de klyschorna, och visar på skärmen precis de känslor jag kan få utan att kunna beskriva dem i ord. Den där rädslan över att inte veta hur det egentligen ligger till. Över att veta att ingen har svaret på det.
Frank... man kan ju bara inte låta bli att nämna Frank. Frank är Donnies jättekanin till låtsaskompis vars blotta närvaro gör att jag inte kan slita blicken från skärmen.

"Why are you wearing that stupid bunny-suit?"
"Why are you wearing that stupid man-suit?"

Jag vet att det är ett uttjatat citat, men det är så klockrent att jag bara inte kan förbise det.

Mitt hus är tomt, tyst och mörkt. Jag är säker på att Frank vilken sekund som helst kommer springa ut från dörren till tvättstugan. Eller snarare öppna den lungt och sakta så jag riktigt hör hur dörren gnisslar.

Jag vet att det låter förvirrat, men den här filmen går ändå inte att förklara. Ut och se den om ni inte redan gjort det. Jag lovar att ingen av er kommer gå oberörda efteråt. Direkt när jag sett den undrade jag lite över om de som gjort den verkligen hade haft något de ville få fram med den. Eller om de helt enkelt satt och flummade ihop den på skojs skull lite halvpåverkade någon fredagskväll. Att alla kanske bara kallar den djup och tänkvärd för att den helt enkelt inte har någon mening, att det inte finns något att förstå. Men jag förkastade den idén rätt fort. En film helt utan mening skulle aldrig kunna uppbringa så starka känslor som Donnie Darko gör. Mer än så behöver inte sägas.

Flash var det andra ämnet ja... Har upptäckt att läskigt många spel, filmer och artister börjat göra sina officiella sidor i flash. Ofta oöverskådligt och med dåliga menyer. "Lägg in så mycket fina effekter som möjligt, så får vi en fantastisk sida!", verkar alla tycka nuförtiden. Men kom igen, lite funktionalitet vill jag ju ha också. Inte bara en massa krimskrams och lull-lull för att dölja det faktum att sidan faktiskt inte innehåller så mycket information av värde alls. Lägg kraften och arbetet där istället, tack.

Och, om någon kan svara på det här så vore det otroligt trevligt. Jag vill ha fina indrag i mina texter, men att trycka ditt några mellanslag ger inget resultat? Någon kunnig person får gärna förklara hur jag ska göra.

0 kommentarer: