2009-04-16

Bostadsbeslut

Efter att ha bott nästan i Gbg kommer jag i maj att flytta till riktiga Gbg. Så mycket står klart - men så fick jag ett dilemma!

Har just nu ett andrahandkontrakt på en galet billig, dock lite halvsunkig, två med kokvrå i Svartedalen (Biskopgården). Den är på 42 kvadrat och kostar 3000:- ynkliga kronor i månaden som jag då kommer betala hälften av.

Idag fick jag dock ett erbjudande om en lägenhetsvisning som jag ska på nu i veckan. Det är ett förstahandskontrakt på en lägenhet på Hammarkulletorget för 4100:-. Lite dyrare men också 20 kvadrat större, plus att den har ett riktigt kök och balkong.

Visst skulle jag egentligen gärna köra på förstahandskontraktet. Det är säkrare, jag betalar ändå bara 2050:- i månaden, och det är framför allt inte lika trångt. Kruxet är dock att i och med att det är så galet svårt att få jobb just nu står jag för tillfället helt utan inkomst i sommar. Att ta den lägenheten om jag får den skulle göra att jag måste skrapa ihop 550:- extra i månaden, samt betala dubbel hyra för maj. Jag har dessutom redan betalat en aprilhyra för andrahandslägenheten som jag inte ens flyttat in i än - pengar jag då slösat helt i onödan.

Egentligen skulle ju det bästa vara att behålla superbilliga lägenheten över sommaren och sen försöka få ett förstahandskontrakt efter det, när jag vet att jag har CSN-pengar. Men risken är ju att Boplats Göteborg inte har lust att ge mig några fler erbjudanden på många, många månader efter detta. Har ändå bara stått i kö i 7 månader. Och behåller jag andrahandskontraktet kanske de som har lägenheten plötsligt får för sig att säga upp kontraktet, och med lite otur står vi där på gatan om vi inte hinner hitta något nytt i tid.

Hmm, what to do :/

1 kommentarer:

Taura-Tierno sa...

Jag tycker att du ska ta förstahandskontraktet, då har du ju garanterat lägenhet! :)

Det kan ju gå väldans fort att bli av med en lägenhet man har i andra hand, eller?