2008-08-12

För ful för att sjunga?

Lin Miaoke sjöng under öppningscermonin av OS i Peking - trodde alla. Men egentligen var det Yang Peiyi (till vänster) som stod för tonerna medan Lin stod för mimningen. I sista minuten ansåg man tydligen att Lins röst inte höll måttet och tog därför istället in sjuåriga Yang - som däremot inte höll måttet rent utseendemässigt och fick hålla sig bakom kulisserna.

Arrangörerna hoppas att alla ska förstå att det var för "nationens bästa". På vilket sätt är det nationens bästa att tala om för sjuåringar att de är för fula för att uppträda? Om de trodde att det skulle få dem att se bra ut inför övriga världen så förstår jag inte varför de går ut i radio och berättar att allt var fake - för där förlorade de nog respekten från alla övriga länder som deltar. 

Nej, det här var verkligen uselt gjort. Sånt här lär ju inte minska på skönhetshysterin, och jag tycker verkligen synd om den lilla flickan som inte fick chans att visa upp sig. Här under är fake-shown för er som liksom jag inte hänger med så mycket i OS:


2 kommentarer:

Anonym sa...

eller varför helt enkelt inte låta den med "dålig" röst uppträda? det var ju hon som tränat flera månader inför detta. Hur skulle det kännas att i sista minuten bli petad bara för att någon "representant för staten" tycker man har för dålig röst? Menar du att man ska kunna inse fakta och acceptera att man har en dålig röst, men inte att man är ful? Ett framträdande handlar ju faktiskt inte bara om själva ljudet, utan även om det man ser. Kina gjorde en bra kompromiss i det här fallet.

Alexandra sa...

Jag tycker absolut inte att det här räknas som en "bra kompromis". Självklart skulle de även kunnat låta tjejen med, enligt dem, sämre röst sjunga. Det här blir istället ett riktigt dåligt sätt att behandla båda flickorna då de båda två av olika anledningar får höra att de inte duger. Att göra så mot barn i den åldern kan nog ge större effekter på dem än de vuxna som bestämmer verkar tro.

Däremot tror jag inte att hon hade tränat i månader, av vad jag har läst var de först helt inställda på en annan tjej som dock ansågs vara för gammal (10 år om jag minns rätt) och därför blev utbytt mot tjejen som nu mimade.