2007-11-25

Julstämning


Eftersom det idag var Skyltsöndag utan snö där julstämningen precis räddades av lite glögglukt så kände jag att det var dags att ta tag i julen för i år. Och vad gör man då? Jo, man börjar med korten till paketen!



Okej, jag förstår mina föräldrar. Om det är tre ungar hemma (som hos min mor) så är det lättast att märka dem med AU, AL och R (August, Alexandra, Rebecka) eller några liknande förkortningar. Alternativt, om man vill vara lite klatchig, köpa namnlappat där man plitar ner hela namnet. Men eftersom jag är en student som vill slippa ifrån läxorna så går jag steget längre och gör egna kort. Detta leder till att folk faktiskt i vissa fall sparar korten, bara det! dessutom får man en chans att vara lite kreativ.

Så, här dagens inköpslista. Kan också ses som en "Detta behöver du"-lista om ni känner att det här är något för er.

- Allehanda papper, gärna i lite juliga färger. Jag valde några randiga, prickiga och rutiga i olika röda och gröna nyanser, ett som var ett foto på en massa barr, en bunt glittrande med julgranskulor, snöflingor och snögubbar, och ett lite modernare grårandigt.

- Stämplar. Nu hade jag tänkt köpa några julinspirerade, men hittade en förpackning med hela 13 olika hjärtmönstrade stämplar och slog till på dem istället. Julen är väl ändå lite kärleksfull.

- Stämpeldynor i valfri färg.

- Embossingpulver. Pulver som du kan ha över din färdiga stämpel. Ta bort överflödigt pulver och håll sedan pappret över t ex en brödrost så kvarvarande pulver smälter. Voila, en snygg relief! Särskilt guld och silver ser bra ut på det viset.

- Saxar. Jag köpte tre olika mönstersaxar, men en vanlig funkar också bra.

- Klistermärken. Här slig jag till på ett gäng fina guldfärgade snöflingor.

- Lim. Helst både på stift och flytande hobbylim, de funkar bra till olika saker.

- Nypor, klämmor, sytråd, band och annat blandat för dekorering.

Bra att ha, som oftast finns hemma redan, är också en tändare för att få lite snyggt sot och brända kanter.

Imorgon ska jag gå och köpa det som jag använder absolut mest och som jag när jag kom hem inte hittade i pyssellådan. En genomskinlig penna som man använder tillsammans med pulvret. Så man kan skriva folks namn och liknande i guldrelief eller vad man nu skulle vilja. Ser mycket flashigare ut än att använda en bläckpenna, jag lovar!

Här kommer lite exempel på min sk konst.

0 kommentarer: