2007-12-22

Gävle vs Lund

Kommunikation

Gävle

+ Helt okej bussar, med helt godkända säten!
+ Man kan köpa sms-biljett.
+ Gott om platser på bussen.

- Det är kallt att vänta på bussen om det är 15 minus.


Lund

+ 12 min med pendeln till Malmö.

- Bussarna är aldrig i tid.
- Bussarna är minimala.
- Det ofta inte på skylten i bussen när någon plingat, så man är alltid osäker på om den verkligen kommer stanna.
- Obekväma säten.

Vinnare: Gävle Det enda jag egentligen begär är att bussen kommer när den ska.


Julstämning


Gävle:

+ Julbocken, the bock with stort B!
+ Snö på julen, oftast.

- Fula, blåa lysen i träden.


Lund:

+ Skridskobana i centrum.
+ Fin belysning.

- Ingen snö


Vinnare: Gävle Julbocken har allt. Den går inte att slå. Plus snön, såklart!


Stadsmiljö

Gävle

+ Närhet till vattnet
+ Fina stadsparken och boulognerskogen.

- Fula rosa statyn med fåtölj som snurras till ett huvud som snurras till en lampa.


Lund

+ Alla mysiga smågator
+ Kullerstensgatorna
+ Alla söta gamla hus

- Att gatorna är i en sån röra, det är svårt att hitta.

Vinnare: Lund Jag var nära att säga Gävle på grund av vattnet i centrum, men försökte sen vara lite mer objektiv och Lund är nog ändå den klara vinnaren.


Events:


Gävle

+Cityfesten

-Cityfesten (Som snart dock ska bli en.. international ships festival?)


Lund

+ Massa studentgrejer

-Bara en massa studentgrejer, ibland av tveksam kvalitet.


Vinnare: Draw!

Nej, nu orkar jag inte mer. Jag gillar båda städerna dock, det börjar kännas som att jag skulle kunna tänka mig att återvända till Gävle någon gång senare i livet.

0 kommentarer: