2007-12-07

En riktig jul

Har just suttit och tittat igenom de hittills sända avsnitten från årets julkalender; En riktig jul. Det var några år sedan jag kollat på någon av SVTs kalendrar, och jag blev riktigt positivt överaskad.
En riktig jul handlar om en liten flicka som i julklapp önskar sig just en riktig jul, alltså en jul utan sin mammas nya kille. En tomtenissa kommer och hälsar på för att uppfylla hennes önskning. Det är snö, mysigt och lagom småroligt.

Det var någon gång runt '00 och Ronny och Julia som julkalendrarna slutade fånga min uppmärksamhet på morgnarna. Förmodligen för att jag hade blivit lite äldre helt enkelt. Sen dess har jag kanske sett något avsnitt då och då, oftast det första och det sista på julafton. För något årsen blev jag smått förskräckt när Jag fick syn på det årets julkalender "Alrams höjdarpaket". Inget ont om just Alram, men den där dock-serien som han presenterade! Herregud, vem fick för sig att sända en julkalender som utspelar sig på sommaren? Och som dessutom verkade rikta sig till barn på högst 4-5 år. Sen dess har jag lite surt bojkottat julkalendern och konstaterat att det inte verkar komma några nya Sunes Jul, Jul i Kapernaum eller Mysteriet på Greveholm. Minns också att jag blev lite förvånad över det enda avsnittet av Håkan Bråkan som jag såg häromåret, det handlade tydligen om att mamma Karin gått in i väggen och hamnat på psyket. Lite väl deppig julkalender kanske?

Har hört från folk att förra årets julkalender också var riktigt bra gjord, så nu verkar ordningen återställd iallafall. Jag hoppas SVT fortsätter i den här stilen hädanefter.

0 kommentarer: